Místní akční plán rozvoje vzdělávání
Místní akční plán rozvoje vzdělávání (MAP) je produktem spolupráce partnerů v území, stanovuje priority a jednotlivé kroky nutné k dosažení cílů vzdělávací politiky v území ORP Česká Lípa a ORP Nový Bor na základě místní potřebnosti a naléhavosti, lokálních přínosů a podloženosti reálnými daty a analýzami z území obou ORP. ZUŠ Česká Lípa patří mezi školy zapojené do projektu MAP IV.
MAP je prioritně zaměřen na rozvoj kvalitního inkluzivního vzdělávání dětí a žáků. Zahrnuje oblasti včasné péče, předškolního a základního vzdělávání i zájmového a neformálního vzdělávání.
Hlavní cíl MAP
Hlavním cílem MAP je zlepšit kvalitu vzdělávání v mateřských a základních školách tím, že bude podpořena spolupráce zřizovatelů, škol a ostatních aktérů ve vzdělávání, to znamená společné informování, vzdělávání a plánování partnerských aktivit pro následné společné řešení místně specifických problémů a potřeb a vyhodnocování přínosů spolupráce.
V projektu MAP Českolipsko a Novoborsko IV je hlavní cíl naplňován realizací těchto aktivit:
- Rozvoj a aktualizace MAP (v návaznosti na realizované projekty MAP Českolipsko, MAP Novoborsko, MAP Českolipsko a Novoborsko II, MAP Českolipsko a Novoborsko III.)
- Evaluace a monitoring MAP
- Implementace MAP
Dílčí cíle MAP
Dílčí cíl 1. Systémové zlepšení řízení mateřských a základních škol prostřednictvím začleňování dlouhodobého místního plánování jako nástroje ke kvalitnímu řízení škol
Dílčí cíl 2. Sdílené porozumění cíli: orientace na kvalitní inkluzivní vzdělávání
Dílčí cíl 3. Zavádění řešení pro nastavení rovných příležitostí ke vzdělávání uvnitř škol a v území – dostupnost kvalitního vzdělávání každého dítěte/žáka v inkluzivní škole
Dílčí cíl 4. Zlepšení spolupráce škol s rodiči, zřizovateli a veřejností, zlepšení spolupráce v území a využívání místních mimoškolních zdrojů pro rozvoj vzdělávání dětí a žáků
Hlavním přínosem realizace projektu MAP IV je budování a rozvoj udržitelného systému komunikace mezi aktéry, kteří ovlivňují vzdělávání v území. Vzniklá partnerství budou napomáhat ke zkvalitňování vzdělávání zejména v místních mateřských a základních školách, ale také k řízenému rozvoji dalších služeb na podporu vzdělávání dětí a mládeže. Projekt rozvíjí vizi akce KLIMA a vytváří trvalé vazby spolupráce při zvyšování kvality vzdělávání v ORP Česká Lípa a ORP Nový Bor.
Co MAP přináší?
Dětem a žákům:
- motivující, bezpečné, podporující a komunikující prostředí ve školách i mimo školy pro učení se
- rozvoj osobnosti a rozvoj osobního potenciálu každého dítěte a žáka
- snížení šikany a diskriminace ve škole i mimo školu
Rodičům:
- více informací o příležitostech pro rozvoj dětí nejen ve škole, ale i mimo školu (neformální vzdělávání)
- možnost podpořit školu a větší zapojení do života školy
- rozvoj kvalitního kariérového poradenství ve školách, které je nezbytným předpokladem pro správné směřování další vzdělávací dráhy žáka
- platformu pro otevřenou komunikaci
Ředitelům a učitelům:
- příležitosti pro setkávání ředitelů/učitelů, k vzájemným konzultacím, výměně zkušeností a spolupráci
- rozvoj spolupráce s rodiči a zapojení rodičů do života školy
- podpora škol rodiči
- možnou místní a komunikativní podporu při organizaci spolupráce s kolegy v místě a při péči o osobní prostor nebo při řešení místních problémů
Zřizovatelům:
- možnost navázání a rozvoje spolupráce zřizovatelů na území MAP
- příležitosti pro výměnu zkušeností, možnost vytváření společných postupů a metodik pro řízení škol
Principy MAP
Realizace MAP respektuje základní principy komunitně řízeného plánování. Principy odráží osvědčené postupy vycházející z příkladů dobré praxe (např. činnost místních akčních skupin, komunitní plánování sociálních služeb apod.).
- Princip spolupráce
- Princip zapojení dotčené veřejnosti do plánovacích procesů
- Princip dohody
- Princip otevřenosti
- Princip SMART
- Princip udržitelnosti
- Princip partnerství
Komunitní plánování je postup, který umožňuje:
- aby se lidé mohli svobodně účastnit rozhodování o důležitých otázkách života společenství
- aby přijímaná usnesení zodpovědných orgánů odrážela vůli a potřeby obyvatel regionu
- aby plánované kroky a řešení co nejlépe využívaly dostupné zdroje, případně nacházely nové zdroje a přinášely co největší užitek a spokojenost
Konkrétní dílčí kroky realizace MAP Českolipsko a Novoborsko IV:
- Řízení projektu
- Vnitřní hodnocení projektu
- Rozvoj a aktualizace MAP
- Implementace akčních plánů
CZ.02.02.XX/00/23_017/0008381